آرشیو 1398, اخبار و مقالات

نقدی بر اظهارات وزیر محترم صنعت،معدن و تجارت کشور

نقدی براظهارات وزیر صنعت،معدن و تجارت در تبریز و تسریم 20 محور صنعت

وزیر محترم صنعت،معدن و تجارت کشور در اظهاراتی 20 محور کلیدی از آخرین وضعیت صنعت کشور را در تبریز ترسیم نمودند که می تواند با توجه به وضعیت کنونی صنعت کشور و صنعتگران، نقدی هایی را به همراه داشته باشد:

اظهارات دکتر “رضا رحمانی” وزیرمحترم صنعت،معدن و تجارت :

مشکلات تولید،اقیانوس گونه است، خود را وسط اقیانوس می بینیم و برای نجات صنعت پای کار هستیم انقلاب ایران در 40سال گذشته عمدتا در شرایط خاص پیش رفته است و شرایط کنونی نیز دارای شرایط خاص است.

مشکلات تولید درشرایط کنوني اقیانوس گونه است و خود را وسط اقیانوس می بینیم و جهادگونه هم پای کار هستیم.در روزهای اول وزارتم بود که بانک مرکزی حدود 67هزار رکورد ثبت سفارش واردات کالا را یکباره جهت اولویت بندی برای تخصیص ارز به وزارت صنعت، معدن و تجارت عودت داده بود و این تصميم برای 23هزار نفر و یا شرکت مشکل ایجاد کرده بود، یک تهدید جدی بود که از آن فرصت ساختیم،برای حل آن و تعیین اولویت، ظرف یک هفته رنج ها کشیدیم اما کار مردم و تولید کنندگان راه افتاد.

تصمیم قاچاقچی خواندن کتمان کنندگان ارز صادراتی را تلطیف کرده و این عنوان را از دوش تولیدکننده برداشتیم. طبق این تصمیم تولیدکنندگان از سودجویان تفکیک نشده بودند و این موضوع را تفکیک و مانع بسیاری از تهمت های ناروا به تولیدکننده شدیم.کالاهای احتکار شده سودجویان را در عمده کالاها به قفسه های بازار آوردیم و این امر موجب کنترل افزایش قیمت در برخی کالاهای مصرفی شد.خودرو یکی از مشکلات کلان کشور است چرا که با فروپاشی صنعت خودروسازی، بسیاری از صنایع و ساختارهای اشتغال فرو می پاشد، برای احیای این صنعت مهم برنامه مجزا داریم و فاز اول آن حفظ وضع موجود و حل تدریجی مشکلات است. اعتقاد داریم مشکلات صنعت خودرو قابل مدیریت است.

تحریم ظالمانه با اکیپ قوی امريکايي دنبال می شود و ما در چنین شرایطی مدیریت کیس به کیس را دنبال می کنيم تا اثرات آن را بکاهيمدر سیستم اداری کشور و رده های مدیریتی مملکت، حس قبول کردن جنگ تمام عیار اقتصادی هنوز وجود ندارد برای حفظ تولید، کسانی که امضا دستشان هست باید در این شرایط احساس مسئولیت کنند، ساختارها باید به نفع تولید اصلاح شود و ما در صدد احیای این فرهنگ تولید در کشور هستیم.آمریکا با دستگیری مدیران هلدينگ های بزرگ تولیدی، باعث واهمه برای شرکت های بزرگ چینی و اروپایی در همکاری با ایران شده است و اینها به جای همکاری بین المللی همچنان به دشمنی شان ادامه می دهند. حفظ وضع موجود کارخانجات در شرایط امروزی جهاد است. این فرمایش رهبری است. و همه مدیران ما باید این امر را سرلوحه کنند و هرکس کم کاری کن باید از این ساختار کنار بکشد. از اساتید برجسته اقتصادی و صنعتی دانشگاه درخواست ایده برای مدیریت منابع کرده ايم. توزیع عادلانه منابع را شروع کرده ایم و در بودجه 98 این موضوع را لحاظ کرده ایم و اجرا می کنیم.زیر 2درصد واحدهای تولیدی ما صادرات محور هستند و اگر واحد توليدي صادرات گرا نباشد محکوم به شکست و تعطیلی است. پس باید واحدهای صادرات گرا ایجاد کنیم.

خصوصی سازی در کشور موفق نبوده و این موضوع نمک زخم برای صنعت کشور شده است. در احداث مگاپروژه ها تلاش جدی داریم مجمع نمایندگان استان ها را یک به يک دعوت کرده ایم تا برنامه هایشان برای توسعه استاني را اخذ کنیم و برای احداث مگاپروژه ها، همفکری کنیم.بخش خصوصی آذربایجان باید به خود تکان دهد و از فرصت ترکیه و کشورهای همسایه برای حل مشکلات تحریمی کمک کنند.از گمرک خواسته ایم در دوره تحریم گواهی مبدا را از واردات نخواهند تا صنعت حفظ شود.بخش روانی تحریم خطرناک تر است. مردم نباید ناامید شوند. ابلاغ برای کسی لازم نیست بلکه همه باید طبق فرمایش رهبري حس همکاری برای نجات تولید را داشته باشند.

نقدی بر اظهارات وزیر:

آقای وزیر محترم کاش می گفتند چه فرصتی ساخته شده است ؟؟ کاش این را هم می گفتند این مشکل را برای کدام شرکتها و ….حل شده است ؟ کار کدام مردم و تولید کنندگان راه افتاد؟ و….

به عنوان مدیر یک واحد صنعتی متوسط که از فروردین ماه امسال مکررا و در واقع شبانه روز پیگیر انجام و به نتیجه رساندن ثبت سفارشات خود بوده وهستم ( که در واقع اقلام موردنیاز تولید برای بیش از ۶۰۰۰ واحد تولیدی دیگر است) اعلام می کنم این جمله ایشان که گفتند(( کار مردم و تولید کنندگان راه افتاد)) برای ما وبسیاری از صنعتگران واقعی دیگر مصداق پیدا نکرد ،برخی حرفها وعملکرد های مسئولین فقط خستگی ما را دوچندان می کند و نمکی بر زخم ما می شود.

لغو مکررثبت سفارشات تایید شده ،تغییر مکرر قوانین ،تغییر مکررگروه بندی کالا ها ، خطای ۳۰۱ ،خطای ۳۰۲ ،عدم تخصیص ارز، ،پایان اعتبار ثبت سفارشات به علت طولانی شدن فرایند ها ، تفویض اختیار به استانها و چند ده مورد دیگر ….

به عبارتی دیگر بازی مار پله!! مسولین محترم با صنعتگراتی چون ما کماکان ادامه دارد و به پایان نرسیده است . البته با ایشان کاملا موافقیم “که درسیستم اداری کشور و رده های مدیریتی مملکت حس قبول کردن جنگ تمام عیار اقتصادی هنوز وجود ندارد “. خدا را شکر رنج ایشان یک هفته ای به پایان رسید ، آرزو می کنم مسولین محترم رنج چندین ماهه صنعتگرانی مانند ما را نیز واقعا درک نمایند و برنامه های واقعی خود را صادقانه به فعالین اقتصادی اعلام نمایند !

موافقیم ” که مردم نباید ناامید شوند” ما هم ناامید نمی شویم که ناامیدی ما برابر است با ازدست دادن منابع انسانیمان ،برابر است با از دست دادن آبرو واعتبارکاریمان که سالها برای آن زحمت کشیده ایم‌ ، برابراست با افزون شدن دغدعه ای دیگر برای هزاران مشتری خود که انان نیز صنعتگران و زحمتکشان این کشورند و……..

بر خود تکلیف می دانیم و با افتخار به تلاش خود ادامه می دهیم و امیدواریم برحصارهای خود تحریمی غلبه کنیم امیدواریم که شرمنده مشتریان ، پرسنل زحمتکش و وجدان خود نشویم.

گشتا صنعت مشهد
  محمد بهادری
    مدیرعامل

97.10.9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *